S2b till Krakow, Polen vt 2014

Nedan följer klassens egen reseberättlese.
Dag 1
Vi inledde första dagen i Krakow med Synagogevandring. Första synagogan var byggd 1860 (och stängd första gången vi kom dit) och hade blivit renoverad flera gånger. Under andra världskriget användes den som stall – något som var vanligt under kriget i nazityskland. I
den andra synagogan fick killarna välja att ta på sig kippa (samtliga gjorde det) medan
tjejerna inte behövde täcka huvudet – kanske för att de var vana vid turister och inte höll så
hårt på reglerna, eller kanske av andra religiösa motiv. Vi noterar en intressant detalj på
kyrkogården – man hedrar de döda genom att sätta bönelappar under stenar på gravarna
istället för blommor.
Efter den kunskapsladdade morgonen behövde vi fylla på energidepåerna. Vi rörde oss
mot Rynek Growny – även kallat stadens hjärta – där vi strosade runt bland utklädda
människor (Gandalf den grå) och souvenirbutiker i saluhallar. Vi åt en trerätters där man till
exempel kunde välja kall rödbetssoppa med zucchini och ägg, polsk biff (smakade bra
enligt författaren) och fisk (där man valde att lämna kvar benen).
Dagens sista skift inleddes med ett katedralbesök i Wavel Hill. Wavel Hill har byggts upp
under flera århundraden vilket märktes på de olika byggnaderna – det var hus med
arkitektur från alla möjliga tider och epoker. Väl inne i katedralen sökte vi Sigismund
”Sigges” [kolla upp namnet] grav. Först gick vi igenom trånga gångar med branta trappor
för att se om hans grav fanns längst uppe i hans klocktorn (så var inte fallet). Vi gick ner
under jord och väl där såg vi hans grav – dock vet vi inte vilken av gravarna konungen då
flera hette något med Sigismund eller Wasa (men han fanns nog där ändå).
Efter denna fullspäckade dag rundade vi av vår lilla rundvandring med ett besök på Galicia
Museum för en genomgång av judarnas historia i Polen. Det fick fick fungera som en
uppladning (eller nedladdning) för morgondagen.
Dag 2
Auschwitz-besök. Två veckor efter Auschwitz fick klassen skriva ner sina intryck av besöket, och vad som lever kvar hos dom. Istället för en längre beskrivning fylld av floskler kan ni istället ta del av klassens reflektioner såhär med två veckors perspektiv.
Dag 3
Den tredje dagen på resan började vi med en klaustrofobisk och svettig spårvagnsfärd till Krakows universitet. Väl där delades vi in i tre grupper och tilldelades varsina guider. Universitetet var stort, och vi hade hamnat i den delen som riktade in sig mer på biologi och naturkunskap. Då vi är en klass som läser samhällskunskap är intresset för sådana ämnen smärre lågt och vi blev väldigt tidigt förvirrade bland alla termer och tekniker.
Av det vi lyckades förstå jobbade eleverna med att samla ihop DNA och forska om detta. Där fanns små laboratorier med maskiner, prover och olika försöksexperiment. I ett rum möttes vi av små vita möss och deras tre dagar gamla avkommor. I ett annat fanns zofobaslarver i tusental.
Efter vår guidade rundtur på universitet klev vi åter igen ombord på spårvagnen och sedan vidare med buss. Vi hamnade på en gata med polska delikatessaffärer, där vi senare skulle ta bussen vidare mot saltgruvan. Några timmar hade gått sedan frukost och då ingen riktigt visste om vi skulle hinna äta någon lunch spred vi ut oss för att göra det bästa av situationen. Vissa handlade kakor och krämfyllda bakelser för bara några öre på bageriet. Andra sprang bort till McDonald’s.
Väl framme vid gruvan hann vi slänga i oss ytterligare en mindre lunch innan vi tog oss ned för de 350 trappstegen mot underjorden. Vi guidades genom tunnel efter tunnel, förbi statyer, sjöar och en underjordisk kyrka som karvats ut ur berget. Fyra timmar senare tog vi hissen upp till dagsljuset igen. Sedan väntade ännu en busstur, hem till hotellet. Utmattade både fysiskt och mentalt begav vi oss sedan för att få i oss en sista middag i Krakow. Var man nu ville göra detta var frivilligt, men då många tröttnat på polska piroger och potatispannkakor blev Hard Rock Café det främsta valet för många.
Efter många timmars promenerande somnade vi tidigt för att sedan nästa morgon påbörja resan hem till Sverige igen.